Hvorfor gravideyoga?

Hva kan yoga hjelpe med fysisk?

Det skjer mange endringer i kvinnekroppen under svangerskapet, både fysisk og mentalt. For å være forberedt til det som skal skje under fødsel og etterpå kan det være en stor fordel å bruke yogateknikker for å takle forandringene som skjer.

Det fysiske er mest synlig, kroppen bærer et barn under hjertet og magen og resten av kroppen vokser i takt med svangerskapets lengde. Det kan være fysisk krevende å bære frem et barn, tyngdepunktet i kroppen forandrer seg og morens holdning endres. Dette er helt naturlig, men kan føre til smerter. Kroppen blir også mykere, det vil si at svangerskapshormonene som klargjør kroppen til fødsel også lager mer rom så det blir mer bevegelighet i ledd. Noen ganger fører det til bekkensmerter.

Ved å bruke yogaøvelser vil kroppen kunne holde seg sterk og hjelpe med å holde ledd og holdning mer stabil. Gravideyoga har fokus på bekkenbunn, stabilitet i kroppen, og stryke så kroppen er sterk og klar til fødsel.

Vi fokuserer også mye på pusteteknikker som kan hjelpe kroppen til å bli mer utholdende under fødselen. Ved å gi livmoren, som er den muskelen som jobber hardest underfødselen, nok oksygen vil fødselen kunne gå raskere og det vil være lettere å få gode rier.

I disse timene vil du også få tips om fødestillinger, bevegelse som smertelindring og bekkenbunnstrening både for å styrke og for å klare å gi slipp. Du vil også få noen øvelser for å kunne skape rom for at babyen skal legge seg med hodet ned i bekkenet.

Hva kan gravide-yoga hjelpe med psykisk?

Det at du gror frem et nytt menneske vil føre til mage tanker og refleksjoner. I gravide-yoga timene vil vi skape bånd mellom deg og babyen allerede mens babyen ligger i magen. Vi visualiserer, aksepterer så det kan være lettere å forstå at det faktisk er et lite barn i magen.

Dette er en tid for forberedelse, og med yoga vil du kunne forberede deg til fødselen ved hjelp av gode pusteteknikker som roer ned, skaper trygghet og hjelper livmoren til å jobbe godt. Disse pusteteknikkene vil også kunne hjelpe hvis du gruer deg til fødselen, det gir deg trygghet og roer ned nervesystemet.

Yoga-Nidra

Hvile er viktig både i svangerskapet og under fødselen, det kan være vanskelig å sove når det nærmer seg fødsel, så med yoga-nidra for gravide og fødende er en veldig god måte å få hvile på. Ved hjelp av gode avspenningsteknikker, vil kroppen kunne restituere, skape overskudd og hjelpe deg med å lade kroppen, hodet og tankene.

Velkommen inn i vårt fellesskap 😊

#gravideyoga #fødselsforberedende #hypnobirthing #fødselsangst #fødselspust #tryggfødsel #svangerskap